Ved kjøp av kostbare varer som bil, båt, elektronikk eller møbler kan feil og mangler raskt føre til store økonomiske tap. Hvis du opplever problemer som ikke blir løst, eller møter du motstand fra selger, bør du ha disse tingene i bakhodet.
۔
Forbrukerkjøpsloven gjelder når du som privatperson kjøper en vare fra en næringsdrivende – enten i butikk eller på nett. Loven gjelder uansett om varen er ny eller brukt, og om den er kjøpt i Norge eller fra en norsk nettbutikk. Den gjelder derimot ikke ved kjøp mellom to privatpersoner; da er det kjøpsloven som gjelder, og du har ikke et like sterkt ver
۔
En vare har en mangel når den ikke samsvarer med det du ble forespeilet, enten i egenskaper, funksjon eller kvalitet. Det kan også være snakk om feilaktig markedsføring eller manglende opplysninger. Forbrukerkjøpsloven stiller klare krav til hva du som kjøper kan forvente, og gir deg vern mot slike mangler.
۔
Hvis varen du har kjøpt viser seg å være mangelfull, har du rettigheter som i mange tilfeller lønner seg å bruke. I første omgang har selger rett til å forsøke å rette feilen (fkjl. § 29). Fører ikke det frem, kan du:
Heving er først og fremst aktuelt hvis retting eller omlevering ikke er vellykket. Heving kan derfor omtales som en sekundær kontraktsbruddsvirkning. Hvis selgeren beviser at mangelen er uvesentlig, kan ikke forbrukeren kreve heving. Typiske eksempel på når heving kan være aktuelt, er omfattende motorproblemer på en nyinnkjøpt bil, eller gjentatte feil som gjør det urimelig å vente på flere reparasjonsforsøk.
۔
For å gjøre krav gjeldende, må du reklamere innen rimelig tid – normalt senest to måneder etter at du oppdaget mangelen. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år, men for varer som er ment å vare lenger, som hvitevarer, elektronikk eller kjøretøy, kan den være opptil fem år.
۔
Reklamasjonen bør alltid være skriftlig og inneholde en tydelig beskrivelse av feilen og hvilket krav du stiller. Det er ikke et krav etter loven at reklamasjonen er skriftlig, men du kan enklere bevise at denne er sendt innenfor rimelig tid hvis du har skriftlig bevis. Legg gjerne ved bilder, kvittering og eventuell dokumentasjon fra fagpersoner.
۔
Mange er ikke klar over at rettshjelpsdekningen i innboforsikringen ofte kan dekke store deler av advokatutgiftene dine. Advokaten kan hjelpe deg med å vurdere om det foreligger en mangel i rettslig forstand, gi deg råd om videre fremgangsmåte og fremme krav overfor selger. Det er særlig nyttig dersom du ønsker å heve kjøpet eller kreve erstatning.
۔
Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
Har du fått en faktura fra håndverkeren som ikke samsvarer med det du ble forespeilet? Kanskje er totalbeløpet langt høyere enn avtalt, eller det dukker opp tillegg du ikke kjenner til. Heldigvis har du som forbruker klare rettigheter når det oppstår uenighet om pris.
۔
Når sluttsummen ikke stemmer med det du forventet, bør du først finne ut hvilken type avtale som ligger til grunn. Har dere avtalt en fastpris, prisoverslag, eller skal arbeidet bli fakturert etter timeforbruk uten nærmere rammer?
De vanligste prisavtalene er:
۔
Det finnes flere grunner til at prisen kan ha blitt høyere enn forventet – for eksempel at arbeidsomfanget endret seg underveis, at det dukket opp skjulte feil, eller at avtalen var for vag.
Men en høyere regning betyr ikke automatisk at du må betale alt. En håndverker har ikke rett til å fakturere mer enn det som er avtalt. I tillegg har håndverkeren pliktig til å dokumentere og varsle deg dersom prisbildet endres vesentlig.
Et viktig steg for deg er derfor å gå gjennom fakturaen og sammenligne med den inngåtte avtalen.
۔
Dersom du mener det er feil i fakturaen, er det viktig å si fra så fort som mulig. Send en skriftlig henvendelse til håndverkeren, for eksempel på e-post, hvor du beskriver hva du mener er galt, og hva du forventer skal skje videre. Vær tydelig og konkret. Skriftlig kommunikasjon sikrer at du har dokumentasjon dersom saken skulle utvikle seg videre.
۔
Eksempel:
"Hei, jeg viser til faktura datert 12. mai 2025. Jeg stiller spørsmål ved prisen som er fakturert, da dette avviker fra det vi avtalte. Jeg ber om at dette gjennomgås og at jeg får en redegjørelse før jeg vurderer betaling."
۔
Hvis det foreligger mangler ved arbeidet eller fakturaen er urettmessig, kan du holde tilbake en del av betalingen. Dette gjelder kun det beløpet som står i forhold til mangelen – ikke hele fakturaen, med mindre hele arbeidet er mangelfullt.
Det er viktig at du informerer håndverkeren om at du holder tilbake betaling, og hvorfor. Det viser at du ikke nekter å betale uten grunn, men at du bruker retten din som forbruker.
۔
Det er viktig at du samler dokumentasjon underveis. Ta vare på:
God dokumentasjon kan være forskjellen på å ha rett og å få rett.
۔
Hvis du ikke kommer til enighet med håndverkeren, har du flere muligheter:
Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
۔
Å engasjere en håndverker for oppussing eller vedlikehold kan spare deg tid. Men hva gjør du når resultatet ikke lever opp til forventningene, enten det er forsinkelser, dårlig utført arbeid, eller uenigheter rundt ferdigstillelse? I denne guiden forsøker vi å gi deg en oversikt over rettighetene dine og hvordan du best går frem om håndverkeren din ikke leverer som avtalt.
۔
Forholdet mellom deg som forbruker og håndverkeren reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven er utformet for å beskytte deg og skal sikre blant annet:
۔
Oppdager du feil, mangler, eller at håndverkeren har utført dårlig arbeid, er rask og systematisk handling avgjørende:
۔
Samle bevis. Ta detaljerte bilder og video av feilene, og noter når du oppdaget dem. Ta vare på all relevant dokumentasjon som kontrakter, tilbud, fakturaer og skriftlig kommunikasjon (e-post, SMS). God dokumentasjon kan styrke saken din, og gjør det enklere å bli hørt i at du har retten på din side.
۔
Send en tydelig og skriftlig klage så snart som mulig. Beskriv nøyaktig hva du er misfornøyd med og hvilke feil du har funnet. Sett en rimelig frist for retting eller ferdigstillelse. God kommunikasjon tidlig kan løse mange tvister. Dette omtales som en reklamasjon, og er avgjørende for at du skal ha kravet ditt i behold og kunne fremme det videre hvis dere ikke kommer til enighet.
۔
Dersom håndverkeren ikke følger opp, gir håndverkertjenesteloven deg flere alternativer:
۔
Dersom dere ikke kommer til enighet, kan du kontakte Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet eller Forliksrådet. Har du rettshjelpsforsikring via innbo- eller husforsikringen din, kan den ofte dekke deler av advokatutgiftene.
۔
Er saken kompleks, kravet stort, eller føler du deg usikker på veien videre, kan det være lurt å kontakte en advokat. Vi kan bistå med å:
Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
۔
رابطہ کریں اور ہم معلوم کریں گے کہ آپ کو کس چیز میں مدد کی ضرورت ہے، بالکل مفت!
Ring oss på 21 09 02 02
I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
کیا یہ ضروری ہے؟
ہمیں 21 09 02 02 پر کال کریں۔
ہمارے ساتھ ملاقات کا وقت بک کرو
ہمارے ساتھ ملاقات کا وقت بک کرو
واٹس ایپ کے ذریعے آڈیو پیغام